elephantastic-2023.reismee.nl

Het blijft allemaal geweldig maar er is maar 1 olifant die mijn hart heeft gestolen

Vanochtend toch een beetje brak wakker geworden. Na 23 uur gaan slapen is geen goed plan als je er om 6.15 uit moet. Maar ja, ben een grote meid en het trekt wel weer bij.
Is toch weer even onwennig met allemaal nieuwe mensen. Deze groep is duidelijk gevarieerder en rustiger. Ook de vc's ( coördinatoren) zijn anders: ze zijn ouder, wat beheerster en nemen de leiding. Ik denk dat ik dat wel prettig vind.
Wat misschien minder prettig is voor de mensen die in de andere apt slapen: er is een klas studenten die met recht op schoolreisje zijn. Ze komen volgens mij uit Engeland en zijn hier om flink te keten. Nou vind ik dat niet raar want hoe gaaf waren onze schoolreisjes. Maar ik vraag me wel af, wat voor school ( en ouders) het is die zo'n schoolreisje naar Thailand kan betalen. Groep van ongeveer 20 die in hun kamer flink de boel op stelten zetten en daar word je niet blij van als je er naast ligt. Ik heb er geen last van: het ligt een blubber regenplas bij mij vandaan.
Vandaag staat er voor mijn groep shit ruimen op het programma. Laat ik nou niet mee gaan doen, want ik mag met Lek mee naar haar nieuwe grond. Goh wat baal ik daar NIET van. Zoooo jammer. Ah joh, ik zet me er over heen.
En dan wordt het een lastig verhaal want wanneer komt Lek. Dat weet niemand. Zelfs het Australische echtpaar die alles ( denkt te) weten, weet het niet. Jaaaaa maar ZIJ hebben een nummer van Lek, dus ze gaan wel even bellen. Is het telefoonnummer van kantoor en daar krijgen we te horen, dat Lek nog even druk is en dat het middag gaat worden. Zo dan zijn we in ieder geval lekker op tijd want het is pas 9 uur.
Even een beetje socialisen met elkaar. Nou ja, ik dan. Ik vraag, zij antwoorden. Niet anders om hoor. Ik ben niet zo interessant. Maar kan mij niks schelen. Kom zo een hoop te weten over mensen en kan dan ook vaak verklaren waarom ze bepaalde trekjes hebben.
Echtgenoot heeft in het leger gezeten en geeft aan goed te zijn in leiding geven en de lakens uitdelen. Tsja....
Echtgenote is een heel klein vrouwtje die overal door heen praat en dan een vernietigende blik van echtgenoot krijgt. Zij blijft beetje giebelen en wil vooral graag laten weten dat ze helemaal dik is met iedereen van de staf van het ENP. Onze lakens uitdeler is ook een beetje een softie: raakt geroerd bij het zien van sommige olifanten. Nou is me dat niet vreemd maar bij een grote vent die aangeeft het allemaal wel even te regelen, verbaast me dat wel.
Affijn echtgenoot praat veel, heel veel, echtgenote kakelt er een beetje doorheen. Maar ze zijn niet onaardig. Ik kan wel met ze door een deur als het moet. En het moet want we gaan met zn allen met Lek mee. Maar dat duurt nog even.
Dan maar even mn laptop halen en een beetje verhaaltjes uit mn mouw schudden. Vind ik ook nog eens hartstikke leuk om te doen. En de reacties zijn zo positief dat ik me afvraag wat ik er mee zou kunnen? Collums schrijven? Hoe pak je dat dan aan? Een boek??? waarover dan?? Wie me kan adviseren, schroom niet. Doe het wel even in een Pbtje ofzo.
Lekker even bijgetikt en dan is het nog pas 11 uur. Wat gaan we nu weer doen want we weten nog steeds niet hoe laat ze nou precies komt.
Beetje mn koffer organiseren? beetje hangen? wachten tot de lunch dan maar. Want je kan ook niet zeggen ik ga even een stukje rond het park lopen want je zal net zien dan is ze daar ineens is en ik wil het voor geen prijs missen.
Fijn een stukje lunchen en dan is het 13 uur en nog steeds geen Lek. Beetje zitten kletsen met het echtpaar met 2 kinderen die een wereldreis aan het maken zijn en hun kinderen zelf lesgeven. Kinderen zijn 7 en 11 en zitten af en toe achter hun iPad wat dingetjes te doen. Zijn overal al geweest. trekken nog maximaal tot augustus 2024 door want daarna moet het jongetje naar de middelbare school en willen ze zich gesetteld hebben. weten nog niet waar maar de keuze is reuze en wordt waarschijnlijk Australie. Wat een super leven zeg. Dat zou ik hebben moeten doen met kol toen ik 35 of zo was.
Kinderen gaven trouwens wel aan dat ze graag terug wilden naar de UK want daar woonden hun vriendjes en familie.

En dan zien we ineens iets kleins op het veld voor ons rondscharrelen: lek is in the house. Nou ja, tussen de olifanten. Het is weer een gekrioel van slurven en poten rondom dat kleine vrouwtje. Echtgenoot en genote, kruipen er onmiddellijk naast en ik bescheiden als ik ben, blijf van een afstand kijken. Alhoewel... ik lijk wel gek... ik ga er ook heen. Niet omdat Lek daar staat maar omdat ik dan olifanten aan kan raken, dicht bij ze kan zijn. In hun ogen kan kijken.
De voor mij mooiste olifant hier is Fan Mai. Ze is groot, ze is rond en denkt dat ze de moeder van Lek is. Ze trekt Lek aan haar arm met zich mee, duwt haar voor zich uit met haar slurf en duwt haar tussen haar poten. Waarom denken we dat ze denkt dat Lek haar kind is: haar tepels zitten tussen haar voorpoten. De kalveren drinken daar bij hun moeder. Fan Mai duwt Lek steeds tussen haar voor poten. het is aandoenlijk om te zien hoe Lek knuffelt met haar babies. Fah Mai is geboren op het ENP. Haar moeder werd vrijgekocht maar niemand wist dat ze zwanger was. Lek heeft haar dus vanaf baby al bij zich gehad. en weet je wat zo bijzonder is: Ook Lek zong altijd slaapliedjes voor Fah Mai. Net zoals ik deed voor Pun.
Ah Pun, Hoe zou het met haar zijn. Ik hoop zo dat het goed met haar gaat. Stond zij maar hier. Zij zou hier zo op haar plaats zijn. Ik ga met Lek praten..... Ik moet het verhaal van Pun vertellen.
En dan gaan we eindelijk. 2 auto's met laadbakken. Want we zijn met een aantal. echtgenoot en genote springen gelijk bij Lek in de laadbak samen met het gezin. Dan ik maar in de andere auto met Zach en 2 personeelsleden. Wij werden gereden door Pom, een lid van het ENP. Niet heel spraakzaam met wel lief, denk ik....
Wat een prachtig stuk grond. Giga groot. Hierop gaan een antal appartementen voor de verhuur gebouwd worden. er loopt een riviertje langs die plek en aan de overkant van die rivier gaan flink aantal olifanten lopen. Gasten die in de art zitten kunnen dan vanaf hun art of vanaf een loopbrug de olifanten zien die daar vrij gaan rondlopen. Het is echt fantastisch.
Op de valreep nog even langs een meertje gelopen waar ook een heleboel ganzen zitten : heeft Lek vrijgekocht van de markt. Ze gaat ook kikkers en schildpadden op de markt kopen en die hier loslaten. Hoezo is deze vrouw een engel???

Bij terugkomst mocht ik nog mee naar het cakefestijn van de familie van Chaba. Zo leuk: een hele fruitcake die verbrijzeld mocht worden door de 2 naughty sisters en de mama's. Wat een prachtig gezicht.
Bij het naar binnen lopen, Lek aangeschoten met de vraag of ze van de week even tijd voor me had . Ik wil met haar praten over...... Pun en over de hoge drukreinigers.
Ze zei gelijk dat we dat zeker gingen doen.
Nou heb ik een leuke dag of heb ik een leuke dag?
nu op bed, dit verhaaltje tikken en met mn benen schudden want het is weer drama met die wiebel benen: ik zeg massage morgen.
Toedloetjes!

Susan

Fantastisch weer Sas ✅???

Mona

Heerlijk om te lezen!!!
Kan je de verhalen van nu en vorige keer niet in een boek uitbrengen… met foto’s?? Je schrijft echt leuk!!!
En ben benieuwd naar de reactie van Lek als je over Pun vertelt; hou ons op de hoogte!!! ✋???✋??

Anneke

Te gaaf dt j zo met Lek ‘kunt optrekken’, ik zou denken Pun nr dit fantastische gebied toe…mooi dt j weer n doel gt stellen om de leefomstandigheden te verbeteren Sas!!
Enne..ik mail j morgen df n schrijvers tip door!!

Brig

Dat was vandaag "afzien" zeg! Is die Lek zo superrijk dat ze allerlei dieren vrij kan kopen?
En ja leuk als je iets met je verhalen doet. Mogelijk iets voor een van de organisaties in columns? Ik zou dat opgooien als ik jou was. Zelf initiatief nemen. Lek kende jou al door je Facebook berichtjes toch?

Adriana

Mooi verhaal Sas❤️

Jean

Het leest allemaal lekker weg en fijn dat jouw droom uitkomt